Program Nezávislých a Zelených pro komunální volby 2022

Město pro lidi

I. Bydlení pro lidi

Naší prioritou je zajištění dostupného bydlení pro obyvatele města Český Krumlov, proto  je třeba navyšovat bytový fond města. Zlepšíme dostupnost nájemního a sociálního bydlení ve městě – prosadíme opravu a využití volných bytů v majetku města, např. byty v centru nebo v ubytovně za nemocnicí  a zabráníme dalšímu případnému prodeji bytů a pozemků. Také byty ve vlastnictví ČKRF se již nesmí prodávat. Tyto byty je třeba užívat k naplňování bytové politiky stejně jako městské – s důrazem na sociální a startovací bydlení. Nemovitosti plnící veřejné funkce by měly být v majetku města, nikoli v majetku ČKRF.

Ve Vyšným, kde vznikne nová bytová čtvrť, zajistíme co nejvyšší podíl postavených bytů do městského vlastnictví, včetně zachování pozemků v majetku města. Kromě dostupného nájemního bydlení v městských bytech budeme ve Vyšným prosazovat i družstevní a spolkové bydlení, město může být (spolu)zakladatelem bytových družstev. Přímý prodej bytů ve Vyšným by měl  proběhnout jen v nezbytné omezené míře. Nově postavené budovy by měly být energeticky úsporné, což zajistí nízké náklady pro budoucí nájemníky a prevenci energetické chudoby.

II. Doprava pro lidi

Dopravní situace v Českém Krumlově je stále nevyřešená – mesto je nadále zahlceno projíždějícími auty, v určité denní hodiny se vytvářejí na objížďkové silnici zácpy. Doprava v centru města není regulovaná. Vedení města musí aktivně prosazovat vybudování obchvatu města od Přísečné. Nepodpoříme  případnou trasu obchvatu přes CHKO Blanský les.

Naší prioritou je rozvoj místní pěší dopravy, cyklodopravy, tedy  budování infrastruktury – chodníků a stezek pro pěší a cyklisty, systém půjčování elektrokoloběžek po celém městě aj. Zasadíme se o rychlé (byť třeba dočasné a provizorní) vybudování bezpečnější a klidnější stezky pro pěší a cyklisty spojující Domoradice s centrem města. Finální řešení stezky se diskutuje již dvě desetiletí, provoz se za tu dobu zásadně zvýšil a občané Domoradic nemají jinou možnost ekologického / ekonomického spojení s centrem než nechráněný chodník v přímé konfrontaci s provozem hlavní silnice. I provizorně řešená udržovaná stezka od silničního mostu v Rozsypu směrem k Porákovu mostu, která by vedla blíže k řece a byla chráněná od silničního provozu je pro nás řešením, které stojí za investici.

Aktivně se vložíme i do detailních plánů finálního řešení Vltavské cyklostezky tak, aby vyhovovala především krumlovským obyvatelům a jejich dětem. Budeme prosazovat takový návrh stezky a jejích napojení, aby v první řadě motivoval naše občany k jejímu každodennímu využívání při cestě za prací, nákupy, školou, či sportem, a až v druhé řadě pak posloužil projíždějícím cykloturistům. Budeme také prosazovat lávku nebo úpravu cesty údolím Za Jitonou mezi sídlištěm Mír a sídlištěm Za Nádražím.

Městská hromadná doprava by měla být pro občany zdarma, navrhneme také navýšení počtu spojů směrem k obchodním centrům a k nádraží. U škol a školek je třeba nařídit snížení rychlosti pro automobily a omezovat vjezdy do blízkosti škol před začátkem vyučování. Budeme regulovat vjezd automobilů do centra města, podporujeme zřízení výsuvných sloupků u vjezdů do centra. Umožníme zdarma vjezd do centra opravářům, pečovatelkám aj. Vjezd nahlásí obyvatel města Městské policii.

III. Klima a příznivé životní prostředí pro lidi

Aby se ve městě dalo dobře žít, je třeba udržet příjemné a zdravé mikroklima. Budeme proto pečovat o zeleň a vytvářet ve městě tzv. modro-zelenou infrastrukturu. To znamená především nekácet starší stromy a vytvořit plán průběžných výsadeb. Toto podpoříme důsledným a pravidelným monitoringem a evidencí zdravotního stavu dřevin. Ponecháme vzrostlé kvetoucí trávníky, omezíme četnost jejich sečení, výsevky a vysazování by měly být prováděny s ohledem na podporu biodiverzity a na estetickou funkci. Budeme vytvářet struktury pro zachytávání dešťové vody ze střech, komunikací – dešťové zahrádky, malé vodní plošky a také zadržovat dešťovou vodu z budov pro užitkové účely. Všude, kde to nenaruší památkovou ochranu budov, budeme prosazovat zelené střechy a fasády, květinové záhony, trvalkové a květnaté plochy, brouzdaliště, pítka, mlžítka, zastínění dětských hřišť a zastávek, nejlépe stromy nebo plachtami. Do územního plánu města zahrneme budoucí revitalizaci historického řečiště Vltavy v souladu se současnými evropskými trendy nakládání s vodními toky. Náplavka v centru by se měla stát rekreační oblastí se stromy a koupáním.

IV. Třídění odpadu – čisté město pro lidi

Odpadové hospodářství  sice mesto řeší, ale příliš pomalu. V centru města je třeba okamžitě zavést koše s boxy na tříděný odpad, kontejnery na tříděný odpad vrátíme zpět do dostupné vzdálenosti od centra. Koncepci odpadové politiky, kterou vedení města nechalo vypracovat, je třeba doplnit adresným motivačním systémem třídění odpadů, kdy výši poplatku určuje především množství vytvořeného odpadu, pouze část poplatku za odpad je paušální.

Celkově podporujeme dobrou dostupnost třídění, chceme rozšířit počet a druhy nádob na separovaný odpad a omezit množství směsného odpadu. K tomu je potřeba předem provést důkladnou analýzu reálné skladby směsného odpadu v kontejnerech. Obyvatelé centra i sídlišť podpoříme v třídění tím, že budeme umísťovat několikrát do roka do jednotlivých částí města kontejnery na velkoobjemový odpad. Na akcích města budeme požadovat zavedení vratných kelímků, postupné vyloučení jednorázového nádobí a celkově třídění odpadů – mesto musí jít příkladem. Dlouhodobým cílem je pro nás vybudování městského recyklačního a kompostovacího centra.

V. Jak mají žít lidi ve městě UNESCO bez hluku

Prosadíme důslednou kontrolu dodržování nočního klidu. Městská policie může udělovat pokuty při porušování nočního klidu ve všech částech města. Od hluku může během nočního klidu pomoci i uzavření otevřených pultových barů a zákaz používání kolečkových zavazadel. V územním plánu města počítáme s omezením nových ubytovacích kapacit. Chceme zahájit systematickou komunikaci města směrem k turistům a vyzývat je k ohleduplnosti vůči místním obyvatelům – např. formou vícejazyčného upozornění v propagačních materiálech města, cedulí na frekventovaných místech apod. Zvýšíme počet toalet v centru města.

Omezíme pyrotechniku na akcích města, připravíme lepší pyrotechnickou vyhlášku. Vyloučíme hazard na celém území města – povolení provozu pro současné kasino v centru města nebudeme dále prodlužovat.

VI. Sídliště pro lidi

Zlepšit bydlení na sídlištích je náš dlouhodobý cíl, domníváme se, že sídliště nebyla dosud v investiční politice města prioritou. Posílíme investice na sídliště Mír i Plešivec – je třeba revitalizovat sídliště a vyčlenit prostředky na každoroční stavební obnovu infrastruktury. Investice jsou třeba především do veřejných prostranství, do dětských hřišť, do zeleně, do oprav ulic a do obnovitelných zdrojů energie. Dále jsou akutní investice do parkování na sídlištích, kde chybí odlehčovací parkovací místa se zatravňovacími dlaždicemi či pruhy.

VII. O městě rozhodují společně jeho obyvatelé a politici

Prosazujeme skutečný participativní rozpočet, tj. reálné rozhodování občanů o rozpočtu, nikoli tzv. participaci na drobných projektech. Bohužel, ani tyto drobné,  tzv. participativní projekty, nebyly mnohdy zrealizovány, zůstaly na papíře – je třeba je dokončit. Komunikaci s občany je nutné zlepšit, především na sociálních sítích. Příkladem dobré praxe je odbor životního prostředí, tak by měly komunikovat i další odbory a take zastupitelé a radní. Samospráva města musí včas a jasně informovat o významných záměrech a projektech projednávaných radou a zastupitelstvem – v městském zpravodaji, na webu města a iniciováním veřejné diskuze.

Dalším posílením komunikace s veřejností by mohlo proběhnout např. zavedením mobilního rozhlasu. Významně by se měla zlepšit komunikace s osadními výbory nebo se sdruženími vlastníků bytových jednotek (SVJ). Prosazujeme vytvoření orientačního harmonogramu úprav veřejných prostranství, aby občané věděli, kdy se chystají úpravy okolí jejich bytů či domů. Veřejná prostranství by měla projít úpravou až po diskuzi s obyvateli daného místa a s přihlédnutím k jejich požadavkům. Prosazujeme ekologické a sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek. Maximálně omezíme dotace udělované mimo grantový system. Dotace budeme přidělovat přednostně dle souladu s koncepcemi, např. SECAP, koncepce cestovního ruchu a ve spolupráci s komisemi města. Prosadíme trvalou nezastavitelnost území kolem zámecké zahrady.

VIII. Komunitní energetika pro lidi

Vzhledem k aktuální krizi se zásobováním teplem a elektřinou, především z plynových zdrojů, a také vzhledem k vysokým cenám energií, je naším dlouhodobým cílem budování komunitní energetiky. Komunitní energetika znamená samozásobení či sdílení energií vyrobených a využitých ve městě nebo v okolním regionu. Podporujeme opatření navržená v Akčním plánu pro klima a energetiku (tzv. SECAP), který vedení města nechalo vypracovat. To znamená, že podporujeme úspory energií u veřejných budov, u objektů služeb, u obytných budov a využití obnovitelných zdrojů energie – především fotovoltaických panelů. Správně je v SECAPu také prioritou zajištění poradenské a dotační podpory. Město však musí aktivněji, než je navrženo v SECAPu, hledat cesty k samozásobení města teplem a energiemi, např. využíváním vody či  biomasy (město je vlastníkem lesů), bioplynu – ve spolupráci se zemědělskými družstvy v okolí. Zde je správné využít regionální spolupráce s okolními městy a vesnicemi a sdružovat se do energetických společenství, která budou zajišťovat výrobu a zásobování energiemi pro své občany a ochrání je tak před energetickou chudobou.

 

IX. Město pro lidi – turisty i obyvatele města

Turistický ruch chceme směřovat v souladu s koncepcí cestovního ruchu města na aktivní evropskou klientelu, včetně rodin s dětmi. Budeme rozvíjet možnosti pro pobyty turistů ve městě mimo hlavní sezónu a podporovat prodlužování doby pobytu turisty ve městě a okolí. Takto musí být zaměřené podpůrné dotace města do turismu. Chceme lépe koordinovat rozvoj turismu s okolím – ostatními obcemi v Destinačním managementu oblasti Lipensko.

Naší prioritou je prezentovat Krumlov nejen jako město historické, ale I město s přírodními hodnotami, šetrné k přírodě a životnímu prostředí. Dlouhodobým cílem je kultivace vodáckého turismu, např. regulací počtu lodí na Vltavě v sezóně. Navrhneme vyhlášku o průvodcovských službách, která stanoví přísné mantinely především pro působení zahraničních průvodců.

X. Služby pro lidi – školy, sociální služby, zdravotnictví

Covidové období prokázalo, že stěžejním prvkem výchovně-vzdělávacího procesu jsou učitelky/učitelé. Online výuka otevřela nové možnosti výuky a zlepšila počítačovou gramotnost učitelů i žáků, ale učitelky/učitele nenahradila. Je proto třeba podporovat personál základních škol a mateřských školek ve městě – nabízet dostupné nájemní byty, investovat do budov a vybavení škol.

Prosazujeme odměňování ředitelek/ředitelů škol a mateřských škol z rozpočtu města. Město by mělo zřídit a provozovat dětské skupiny. Mateřské školky by měly přijímat i děti  mladší než 3 roky, proto jsou investice do nich prioritou. Podporujeme vytvoření alternativních tříd, např. waldorfské nebo montessori třídy, v prostorách stávajících škol, které nemají využité kapacity. U všech škol podpoříme rozvoj prostorů pro další způsoby výuky – venkovní učebny, prostory pro sportování atd. Zasadíme se o dodávání regionálních potravin do škol ve městě.

Podporujeme změnu RVP/ŠVP – covidové období ukázalo, že se děti učí mnohdy nadbytečné informace. Změna RVP právě na MŠMT probíhá a diskuze o změně ŠVP bude ve školách zásadní, město by se jí mělo zúčastnit prostřednictvím školské komise. Školní a ostatní veřejné prostory je nyní třeba využívat především  pro doučování ukrajinských žáků, přesto je možné je využít i na zájmovou činnost, sport a další vzdělávání mládeže a dospělých do pozdních odpoledních a večerních hodin.

Naším dlouhodobým cílem zřízení detašovaného pracoviště některé renomované české univerzity k rozšíření nabídky vzdělávání v oblastech cestovního ruchu, památkové péče či sociálních služeb. Součástí této spolupráce by měl být i vznik univerzity třetího věku pro seniory v Českém Krumlově.

Zhoršující se situaci sociálně slabých rodin vyřešíme mj. nabídkou veřejně prospěšné práce v městských firmách a rozšířením počtu terénních sociálních pracovníků. Město provozuje azylový dům pro matky s dětmi. Bohužel ne všichni lidé v nouzi jsou matky s dětmi, jedná se i o jednotlivce, popřípadě celé rodiny, proto prosadíme rozšíření okruhu služeb stávajícího azylového domu pro matky s dětmi i na ostatní ohrožené skupiny. Ideální je proto využít stávající situaci, kdy azylový dům poskytuje své služby ve dvou budovách v různých částech města. Také je potřeba stabilizovat situaci s dodavatelem jídla pro klienty pečovatelské služby.

Podpoříme neziskové organizace poskytující sociální a zdravotní služby, zde především rozšířením služby terénních sester a činnosti sociálních pracovníků při práci s dětmi a mládeží. Zajistíme zachování stávajícího rozsahu zdravotní péče a služeb a dostupnost ošetření praktickým lékařem.

 

XI. Kultura a sport pro lidi

Město musí podporovat především místní kulturu a sport, finanční prostředky je nutné rozdělovat rovnoměrně. Podpoříme opravu či přiměřenou proměnu bazénu na Chvalšinské ulici a vybudování nového přírodního koupaliště, např. za Trojicí nebo v bývalých kasárnách Vyšný. Naši podporu mají místní občanské aktivity (např. projekt „Prádelna“) i alternativní streetartové aktivity (reprezentované např. „Ukradenou galerií“) jako současné moderní umění, které nese výraznou pečeť místních umělců. Umožníme provozovat pouliční umění v rámci jasně stanovených pravidel. Podpoříme údržbu zimních běžeckých tras v okolí města. Rozšíříme provozní hodiny zimního stadionu pro veřejnost.

Naše priority